sobota, 5 maja 2012

Surówka "zielone - kiszone"

"Zielone-kiszone" to nasza prosta koncepcja na smaczne połączenie smakowe w postaci surówki: weź trochę świeżej zieleniny, trochę warzywnej "kiszonki" i połącz je razem, a będzie dobrze smakowało. Jakiej zieleniny, jakiej kiszonki i czym połączyć całość to już kwestia dostępności składników i niepowtarzalnej improwizacji ;) Poniżej nieco ogólnie o składnikach i przepis z użyciem świeżo zrobionych kiszonych rzodkiewek.

Zielenina
Oprócz "zielonki" którą znajdziemy w sklepie lub na targu (sałata, nać pietruszki, szczypiorek, liście rzodkiewki itd.), warto korzystać z tego co można zerwać na łące lub pod płotem. Mamy wiosnę - młode liście mniszka, babki, pokrzywy, krwawnika i innych zielenin polnych są tuż pod ręką. Przykłady wykorzystania polnych zielenin w surówkach znajdziesz we wcześniejszych przepisach na wiosenne surówki z mniszkiem, z pokrzywą , z kapusty kiszonej i babki lancetowatej, z sałaty lodowej i ziół i na surówkę mineralną.

Kiszone warzywa
W surówkach sprawdzają się wszelkie kiszone warzywa. Z tych najbardziej popularnych np.: ogórki, papryka, cukinia, kapusta lub kiszona kapusta pekińska w wersji kimchi. W kombinacji z zieleniną, obok kiszonek lub zamiast nich, dobrze będą smakować również warzywa marynowane np.: papryka, grzyby lub groszek.

Połączenie
Jako świetny element łączący zieleninę i kiszonki polecamy jabłko starte na grubej tarce. Bez jabłka wiele kombinacji zielenin z kiszonkami mogło by się wydawać zbyt włóknistymi lub mało "wilgotnymi". Oprócz jabłka, często warto dodać nieco ostrości w postaci drobno pokrojonej cebuli. Dla poprawienia smaku do surówek obowiązkowo dodajemy świeżo wyciśnięty sok z cytryny.

W postnej wersji warzywno-owocowej do surówek nie dodajemy żadnych tłuszczów. W wersji "na co dzień", czyli pełnowartościowej, warto dodać nieco majonezu domowej roboty lub na zimno tłoczonego oleju z przyprawami (np. ziołami, musztardą, nierafinowanym octem jabłkowym).

Przykładowy przepis na 3-4 porcje (porcja surówki na zdjęciu):
Kroimy cebulę na drobno, sałatę na grube paski. Całość solimy nieco i lekko ugniatamy ręką. Do tego dodajemy drobno pokrojone zioła, ogórki i rzodkiewkę pokrojone na większe lub mniejsze kawałki oraz starte na grubej tarce jabłko. Następnie dodajemy sok z połowy cytryny oraz łyżkę majonezu i ewentualnie inne przyprawy według uznania. Smacznego!

1 komentarz:

  1. ciekawe informacje, dobrze jest poczytać - pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń