wtorek, 22 kwietnia 2014

Surówka z kwiatów mniszka

Mamy sezon na kwiaty mniszka, więc jak tu nie skorzystać... Żółte płatki muszą zawierać sporo karotenoidów - żółtych barwników o licznych właściwościach leczniczych. Smak samych płatków jest bardzo subtelny. Smak koszyczka kwiatowego, podobnie jak smak liści, jest gorzki. Ta odrobina gorzkiego może się fajnie komponować z innymi składnikami, także polecamy jedzenie całych kwiatków z koszyczkami. A jeśli się komuś nie komponuje, można użyć samych płatków.

sobota, 19 kwietnia 2014

Surówka mineralna [wersja 2]

Lubicie dużo zieleniny w surówce, z twarogiem, w kanapce? Chyba sporo ludzi nie przepada. Nam bardzo smakuje, może to kwestia próbowania i rozsmakowania się? A może odpowiednich połączeń? Dzisiaj kolejna wersja surówki mineralnej [wersję 1 znajdziecie tutaj], której podstawowym składnikiem jest hiper-zdrowa zielenina, przebogata w składniki mineralne i nie tylko...

niedziela, 13 kwietnia 2014

Dieta Ornisha, ćwiczenia i relaks zamiast bajpasów?

Zagraża Ci miażdżyca? Już masz chorobę wieńcową? Kwalifikujesz się do wszczepienia bajpasów? Wyobraź sobie, że idziesz do jeszcze jednego lekarza. Ten pyta o twój styl życia, a konkretnie o następujące rzeczy: co jesz, ile się ruszasz, jak sobie radzisz ze stresem i ile masz miłości i wsparcia? I przekonuje, że nie potrzebujesz nic innego tylko poprawy w tych właśnie sferach życia. Myślisz sobie, że wariat, czy, że znalazłeś wreszcie odpowiedniego lekarza?

wtorek, 8 kwietnia 2014

Dzikie jest dobre! [surówka ze świeżych, dzikich ziół]

Składniki na surówkę: dzika pokrzywa i mniszek, czosnek niedźwiedzi (hodowlany - widać łodygi) i inne warzywa.
"Nie tak dawno łaziłem sobie nad Jasiołką w pewnej podjasielskiej miejscowości [...] otaczały mnie łany niedźwiedziego czosnku [...] podszedł do mnie starszy człowiek. Tym razem to ja zacząłem rozmowę:

niedziela, 9 marca 2014

niedziela, 9 lutego 2014

Na nadciśnienie? Buraki i zielone liściaste warzywa

Żeby zaobserwować lecznicze działanie żywności trzeba zwykle nieco cierpliwości. Jedna porcja warzyw najczęściej nie powoduje szybkiego efektu. Ale są wyjątki. Takim wyjątkiem jest działanie soku z buraka na osoby z umiarkowanym nadciśnieniem tętniczym. Efekt jest szybki i do zaobserwowania we wskazaniach ciśnieniomierza! 

Opublikowane w 2013 roku badania [1] pokazały, że wypicie jednej szklanki soku z czerwonych buraków skutkuje obniżeniem ciśnienia (skurczowego i rozkurczowego) o średnio 10 mmHg (milimetrów słupa rtęci). Spadek ciśnienia był największy w 3 do 6 godzin i wciąż zauważalny 24 godziny po wypiciu soku. Co ciekawe, jedna szklanka soku raczej nie powoduje obniżenia ciśnienia u zdrowych osób. 

środa, 5 lutego 2014

Batoniki z kiełków kaszy gryczanej

Po udanym eksperymencie na ciasto naleśnikowe z namoczonej gryki, postanowiliśmy przyrządzić coś dobrego ze skiełkowanej gryki. Żeby skiełkować grykę wcześniej namoczone ziarna pozostawiamy w naczyniu na około 2/3 dni przepłukując je co najmniej 2/3 razy dziennie.

środa, 1 stycznia 2014

Naleśniki z kaszy gryczanej [przepis na ciasto naleśnikowe]

Dziś wynik bardzo udanego eksperymentu na ciasto naleśnikowe z kaszy gryczanej. W bardzo zdrowej wersji. Mąkę zastąpiliśmy surową, niepaloną kaszą gryczaną, po wcześniejszym namoczeniu i zmiksowaniu. Takie naleśniki to łatwy w przygotowaniu, odżywczy i bezglutenowy zamiennik dla naleśników z białej mąki.