niedziela, 13 kwietnia 2014

Dieta Ornisha, ćwiczenia i relaks zamiast bajpasów?

Zagraża Ci miażdżyca? Już masz chorobę wieńcową? Kwalifikujesz się do wszczepienia bajpasów? Wyobraź sobie, że idziesz do jeszcze jednego lekarza. Ten pyta o twój styl życia, a konkretnie o następujące rzeczy: co jesz, ile się ruszasz, jak sobie radzisz ze stresem i ile masz miłości i wsparcia? I przekonuje, że nie potrzebujesz nic innego tylko poprawy w tych właśnie sferach życia. Myślisz sobie, że wariat, czy, że znalazłeś wreszcie odpowiedniego lekarza?

wtorek, 8 kwietnia 2014

Dzikie jest dobre!

Składniki na surówkę: dzika pokrzywa i mniszek, czosnek niedźwiedzi (hodowlany - widać łodygi) i inne warzywa.
"Nie tak dawno łaziłem sobie nad Jasiołką w pewnej podjasielskiej miejscowości [...] otaczały mnie łany niedźwiedziego czosnku [...] podszedł do mnie starszy człowiek. Tym razem to ja zacząłem rozmowę:

niedziela, 9 marca 2014

niedziela, 9 lutego 2014

Na nadciśnienie? Buraki i zielone liściaste warzywa

Żeby zaobserwować lecznicze działanie żywności trzeba zwykle nieco cierpliwości. Jedna porcja warzyw najczęściej nie powoduje szybkiego efektu. Ale są wyjątki. Takim wyjątkiem jest działanie soku z buraka na osoby z umiarkowanym nadciśnieniem tętniczym. Efekt jest szybki i do zaobserwowania we wskazaniach ciśnieniomierza! 

Opublikowane w 2013 roku badania [1] pokazały, że wypicie jednej szklanki soku z czerwonych buraków skutkuje obniżeniem ciśnienia (skurczowego i rozkurczowego) o średnio 10 mmHg (milimetrów słupa rtęci). Spadek ciśnienia był największy w 3 do 6 godzin i wciąż zauważalny 24 godziny po wypiciu soku. Co ciekawe, jedna szklanka soku raczej nie powoduje obniżenia ciśnienia u zdrowych osób. 

środa, 5 lutego 2014

Batoniki z kiełków kaszy gryczanej

Po udanym eksperymencie na ciasto naleśnikowe z namoczonej gryki, postanowiliśmy przyrządzić coś dobrego ze skiełkowanej gryki. Żeby skiełkować grykę wcześniej namoczone ziarna pozostawiamy w naczyniu na około 2/3 dni przepłukując je co najmniej 2/3 razy dziennie.

środa, 1 stycznia 2014

Naleśniki z kaszy gryczanej

Dziś wynik bardzo udanego eksperymentu na ciasto naleśnikowe z kaszy gryczanej. W bardzo zdrowej wersji. Mąkę zastąpiliśmy surową, niepaloną kaszą gryczaną, po wcześniejszym namoczeniu i zmiksowaniu. Takie naleśniki to łatwy w przygotowaniu, odżywczy i bezglutenowy zamiennik dla naleśników z białej mąki.

poniedziałek, 11 listopada 2013

Szybki, bezglutenowy chleb kukurydziany

Nietolerancja glutenu, w mniej lub bardziej nasilonej formie, to dziś powszechna przypadłość. Jak podkreślają specjaliści, większość osób z nietolerancją nie zdaje sobie sprawy ze źródła swoich dolegliwości. Nietolerancja glutenu może obniżać komfort życia, może też mieć poważne konsekwencje zdrowotne, warto więc sprawdzić czy nam czasami gluten nie przeszkadza…

środa, 28 sierpnia 2013

Chipsy z ogórka lub cukinii

Trudno o mniej kaloryczną przekąskę, no i coś prostszego w wykonaniu: kroimy ogórek (lub cukinię) na plasterki, posypujemy poszatkowanym świeżym koperkiem, układamy w suszarce do produktów spożywczych (zwanej również z angielskiego dehydratorem, a jeżeli ktoś nie ma to w piekarniku).