czwartek, 21 sierpnia 2014

wtorek, 19 sierpnia 2014

Pasta z białej fasoli na słodko [bez dodatku cukru]

Strączkowych nigdy za wiele. Nie w sensie ilości, ale regularności - żeby korzystać z ich unikalnych właściwości zdrowotnych najlepiej je jeść w niewielkich ilościach, ale REGULARNIE. Dziś przepis wyjątkowy bo na słodko! Połączenie podpatrzone w bistro serwującym marokańską kuchnię: biała fasola, wiórka kokosowe i rodzynki. Pasta z tych składników smakuje baardzo dobrze, najlepiej na zimno jako deser i baza do innych dodatków. REWELACYJNIE komponuje się z borówkami i musem malinowym. Pewnie równie dobrze z innymi owocami, orzechami, czy bakaliami. Sama pasta jest delikatnie słodka, dominuje smak kokosu i nikt z próbujących nie zgadnie, że głównym składnikiem jest fasola.

wtorek, 22 kwietnia 2014

Surówka z kwiatów mniszka

Mamy sezon na kwiaty mniszka, więc jak tu nie skorzystać... Żółte płatki muszą zawierać sporo karotenoidów - żółtych barwników o licznych właściwościach leczniczych. Smak samych płatków jest bardzo subtelny. Smak koszyczka kwiatowego, podobnie jak smak liści, jest gorzki. Ta odrobina gorzkiego może się fajnie komponować z innymi składnikami, także polecamy jedzenie całych kwiatków z koszyczkami. A jeśli się komuś nie komponuje, można użyć samych płatków.

sobota, 19 kwietnia 2014

Surówka mineralna [wersja 2]

Lubicie dużo zieleniny w surówce, z twarogiem, w kanapce? Chyba sporo ludzi nie przepada. Nam bardzo smakuje, może to kwestia próbowania i rozsmakowania się? A może odpowiednich połączeń? Dzisiaj kolejna wersja surówki mineralnej [wersję 1 znajdziecie tutaj], której podstawowym składnikiem jest hiper-zdrowa zielenina, przebogata w składniki mineralne i nie tylko...

niedziela, 13 kwietnia 2014

Dieta Ornisha, ćwiczenia i relaks zamiast bajpasów?

Zagraża Ci miażdżyca? Już masz chorobę wieńcową? Kwalifikujesz się do wszczepienia bajpasów? Wyobraź sobie, że idziesz do jeszcze jednego lekarza. Ten pyta o twój styl życia, a konkretnie o następujące rzeczy: co jesz, ile się ruszasz, jak sobie radzisz ze stresem i ile masz miłości i wsparcia? I przekonuje, że nie potrzebujesz nic innego tylko poprawy w tych właśnie sferach życia. Myślisz sobie, że wariat, czy, że znalazłeś wreszcie odpowiedniego lekarza?

wtorek, 8 kwietnia 2014

Dzikie jest dobre! [surówka ze świeżych, dzikich ziół]

Składniki na surówkę: dzika pokrzywa i mniszek, czosnek niedźwiedzi (hodowlany - widać łodygi) i inne warzywa.
"Nie tak dawno łaziłem sobie nad Jasiołką w pewnej podjasielskiej miejscowości [...] otaczały mnie łany niedźwiedziego czosnku [...] podszedł do mnie starszy człowiek. Tym razem to ja zacząłem rozmowę:

niedziela, 9 marca 2014

niedziela, 9 lutego 2014

Na nadciśnienie? Buraki i zielone liściaste warzywa

Żeby zaobserwować lecznicze działanie żywności trzeba zwykle nieco cierpliwości. Jedna porcja warzyw najczęściej nie powoduje szybkiego efektu. Ale są wyjątki. Takim wyjątkiem jest działanie soku z buraka na osoby z umiarkowanym nadciśnieniem tętniczym. Efekt jest szybki i do zaobserwowania we wskazaniach ciśnieniomierza! 

Opublikowane w 2013 roku badania [1] pokazały, że wypicie jednej szklanki soku z czerwonych buraków skutkuje obniżeniem ciśnienia (skurczowego i rozkurczowego) o średnio 10 mmHg (milimetrów słupa rtęci). Spadek ciśnienia był największy w 3 do 6 godzin i wciąż zauważalny 24 godziny po wypiciu soku. Co ciekawe, jedna szklanka soku raczej nie powoduje obniżenia ciśnienia u zdrowych osób.